maanantai 6. elokuuta 2012

Come to Finland - kirja, intohimo, kulttuuriperintö

kuva: Come to Finland Julisteita & matkoja 1851-1965
"Kaikki alkoi antikvariaatin ulkopuolella heränneestä ajatuksesta.  Ja siitä syntyi laadukas kahvipöytäkirja.  Nykyään Come to Finland on menestyksekäs kulttuuriprojekti."

Come to Finland-kirja:

"Julisteiden metsästäjä etsii arkistojen kultajyviä


Miten sadat suomalaiset matkailujulisteet oikein löytyvät? Magnus Londen tietää vastauksen tuohon kysymykseen, sillä hän on tietokoneen avulla jäljittänyt julisteita ympäri maailman.

Journalisti Magnus Londenin intohimo suomalaisia matkailujulisteita kohtaan puhkesi kukkaan kuusi vuotta sitten.

– Kuten niin monet muutkin asiat elämässä, myös Come to Finland -projekti käynnistyi sattumalta. Helsingin ollessa kulttuuripääkaupunkina vuonna 2000 satuin näkemään aivan mielettömän upeita julisteita ja pyörittelin päässäni ideaa uusiopainosten teettämisestä. Mutta perehdyttyäni aiheeseen tarkemmin, päädyin siihen tulokseen, että vain korkealaatuinen kirja voisi 
tehdä oikeutta näille kulttuuriaarteille, Londen toteaa. 

Suomalainen ylpeyden aihe

Mitä erikoista matkailujulisteissa sitten on? Julisteita on syytä tarkastella historiallisesta näkökulmasta, ymmärtää niiden taustat. Monien vuosien ajan suomalaiset matkailuyritykset, kaupungit ja lomakohteet luottivat julisteisiin markkinointikeinona. Aiheeseen paneutumisen into näkyy selvästi jokaisessa yksittäisessä julisteessa. Varhainen julistetaide on myös synnyttänyt muun muassa seuraavat käsitteet: ”Off The Beaten Track” sekä kirjan otsikkonakin oleva ”Come to Finland”.

Londen korostaa, että kyse on kirjaimellisesti suomalaisista kulttuuriaarteista, joista jokainen suomalainen voi olla todella ylpeä.

– Kun vertailin vanhoja suomalaisia matkailujulisteita ulkomaisiin julisteisiin, suomalaisten intohimo graafista suunnittelua kohtaan näkyi todella selvästi.

Kadonneiden julisteiden metsästys

Vuodet vierivät, ja julisteiden merkitys väheni. Kuten niin monet muutkin ”vanhanaikaiset” asiat, julisteet päätyivät arkistojen ja kellareiden kätköihin sekä yksityisten keräilijöiden kokoelmiin ja museoihin. Valitettavasti myös ”mappi Ö”, toisin sanoen roskakori, oli tehokkaassa käytössä. Kiinnostavaa on, että suomalaisia matkailujulisteita löytyi Suomen lisäksi runsaasti myös ulkomailta. Projektiryhmä löysi aineistoa kirjaan museoista, arkistoista ja keräilijöiltä ympäri maailman.

Mutta todellinen innoittaja on toive pystyä näyttämään maailmalle suomalainen kulttuuriaarteisto, joka on katoamassa.

– Jokainen juliste on taiteilijan tulkinta tietystä suomalaisesta paikasta. Meidän on muistettava, että jokainen juliste on saanut alkunsa siitä, että taiteilija on pohtinut pitkään aihetta, paikan ainutlaatuisia myyntiargumentteja, sen vahvuuksia ja heikkouksia. Intohimoa tuskin voi ilmaista sen konkreettisemmin, Londen analysoi."

Lähde: www.cometofinland.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti