maanantai 7. huhtikuuta 2014

Turku Design Festivalin ohjelma on julkistettu!

Turku Design Festivalin ohjelma on julkistettu!    www.turkudesignfestival.fi



DESIGN on KASKENMÄKI

14.-16.5 ja 19.-20.5.2014


Yritysten omat aukioloajat // Kaskenmäen kivijalkayritykset

DESIGN on KASKENMÄKI kokoaa yhteen Kaskenmäen muotoilijat ja suunnittelijat,kiinnostavimmat design ja erikoisliikkeet sekä kahvilat ja ravintolat. DESIGN on KASKENMÄKI tapahtuman ideana on tehdä Kaskenmäki tunnetuksi yhtenä Turun design districtinä – mäki, josta ekologisuutta, kotimaisuutta, laatua, paikallista osaamista, tuotteita ja palvelua arvostava löytää kaiken. Tervetuloa tutustumaan alansa ammattilaisiin ja heidän 13 yrityksen TDF viikon ohjelmaan ja tarjouksiin.

Tarkempi ohjelma julkaistaan pääsiäisen jälkeen!

Pääjärjestäjä: Ateljee Agami & Butik http://www.ateljeeagami.fi
Muut järjestäjät: Arkkitehtitoimisto Sabelström, Boutique Minne, Fondume Oy,Kahvila Paawo, Kaskenmäen Kukka, Move, Parturi-Kampaamo Th. Pettersson,Ravintola Kaskis, Salon Inkeri Savola, Televisio Lifestyle Store, Terraviiva, Uusi Apteekki

SUOMEN KÄSITYÖYRITTÄJÄT: Kotimainen onkin kotimaista

Kotimainen onkin kotimaista & SUOMEN KÄSITYÖYRITTÄJÄT: "Tarjoamme kotimaista työtä, laadukkaita tuotteita, suoraan tekijältä asiakkaalle ilman välikäsiä."

"Kotimaisten vaatteiden puolesta kamppailu näyttäisikin kutistuvan aina vain pienemmäksi ja pienemmäksi. Taistelijoitakin kuitenkin yhä löytyy.

Esimerkiksi Suomen Käsityöyrittäjät ovat käynnistäneet Facebookissa "Kotimainen onkin kotimainen" -kampanjan, jolla halutaan muistuttaa aidosti kotimaisesta työstä.

Kampanja sai alkunsa julkisuuteen nousseista kotimaiseksi mielletyistä tuotteista, jotka ovat kuitenkin paljastuneet ulkomailla valmistetuksi.

– Sen sijaan, että nostettaisiin jatkuvasti esiin tuotteita, jotka valmistetaan ulkomailla, jopa kaukana Aasiassa, olisi mukavampaa tuoda kuluttajien eteen kaikkea sitä, mitä Suomessa tehdään. Sillä Suomessa valmistuu vaikka mitä, kertoo Suomen käsityöyrittäjiä edustava Susanna Mattheiszen.

Suomen Käsityöyrittäjiin kuuluu yli 500 jäsentä, valtaosa yhden hengen yrityksiä. Esimerkkejä siitä mitä kaikkea yrittäjien voimin valmistuu löytyy aina vaatteista ja astioista hevosen suitsiin asti.

Mattheiszen toteaa, että suurin haaste pienille käsityöyrittäjille on markkinointi: rahaa siihen ei juuri ole ja jopa perinteiset käsityömessut ovat käyneet monille talodellisesti mahdottomaksi.

Yrittäjät ovatkin lähteneet hakemaan voimaa yhdistymisestä. Facebookissa kampanjoinnin lisäksi yrittäjät tuovat töitään esille Käsityökorttelikiertueella, joka Mattheiszenin mukaan polkaistu käyntiin lähes nollabudjetilla. kiertue vierailee Jyväskylässä, Helsingissä, Tampereella ja seinäjoella.

– Missiomme on tuoda kuluttajille vaihtoehto, Mattheiszen sanoo.

– Tarjoamme kotimaista työtä, laadukkaita tuotteita, suoraan tekijältä asiakkaalle ilman välikäsiä."

Lähde: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/missa-kotimainen-vaate-luuraa-/3145796#.U0FWi14vu2Y.facebook

torstai 3. huhtikuuta 2014

Mikä siinä kotimaisessa suunnittelussa maksaa?

Anniina Nurmi avasi Huili-lehdelle mallistonsa blazerin hinnanmuodostusta. Jakku tehdään Suomessa ja sen työn osuus on 23,40 € kun ovh. on 229 €. Havainnollistava ja ymmärrettävä. Tuotteen kulurakenne avaataan niin, että asiakas näkee mikä tuotteessa maksaa. 


T-paidan ompelijalle jää vain luu käteen

Intialainen ompelija saa minimaalisen korvauksen ompelemastaan t-paidasta. Täysin kotimaisen yrityksen ongelma on taas saada kuluttajahinnat pysymään maltillisina.


"Intiassa ommeltu Reilun kaupan puuvillainen t-paita maksaa kaupassa 29 euroa.
Fair Wear -järjestö selvitti, mistä osista paidan hinta muodostuu. Suurimman siivun hinnasta nappaa kauppa. Ompelijalle jää käteen yhden paidan ompelemisesta 18 eurosenttiä.
Intialaisen ompelijan kuukausipalkka on noin 40 euroa.
Ekologisia ja eettisiä vaatteita omalle Nurmi-merkilleen suunnitteleva Anniina Nurmi selvitti A-Studio Streamin pyynnöstä, miten suomalaisen, ekologisen ja eettisen t-paidan hinta muodostuu. 59 euron hintaisen miesten t-paidan valmistuksessa leikkuu - ja ompelutyön hinnaksi on laskettu 7 euroa. Suomessa ompelija tienaa kuussa reilut 1600 euroa."

keskiviikko 2. huhtikuuta 2014

Halvalla hinnalla on aina syynsä ja halpuus kannattaa kyseenalaistaa

Ota kalenteri esiin ja merkkaa sinne huhtikuun 24. päivä. Silloin tapahtuu Vaatevallankumous:
24. huhtikuuta tulee kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun Rana Plaza -tehdasrakennus sortui Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa ja yli 1 100 vaatetehtaan työntekijää kuoli.  Vuosipäivänä 24. huhtikuuta vietetään Vaatevallankumousta (Fashion Revolution Day), jolloin ihmiset ainakin 54 eri maassa vaativat vaateteollisuudelta lisää läpinäkyvyyttä ja reiluja tuotanto-oloja.
”Vaatevallankumous kerää yhteen tavallisia ihmisiä, suunnittelijoita, vaatekauppoja, korjausompelijoita, järjestöjä ja monia muita, jotka haluavat osoittaa huolensa vaatetuotannon oloista. Kerromme yhdessä, että haluamme vaatteita, joiden alkuperää ei tarvitse piilotella”, sanoo Vaatevallankumouksen Suomeen tuonut Heidi Korva.
Kaikki Vaatevallankumoukseen osallistuvat esittävät kysymyksen: Kuka minun vaatteeni tekee? Kampanja huipentuu Vaatevallankumous-päivään, jolloin ihmiset ympäri maailman pukevat tahallaan jonkun vaatteen päälleen nurinpäin, ottavat itsestään valokuvan ja jakavat sitä sosiaalisessa mediassa (#insideout). Tavoitteena on, että mahdollisimman monet lähettäisivät kuvansa myös vaatemerkille ja kysyisivät vaatteensa alkuperästä ja tekijöistä.
Vaatevallankumous on innostanut monia suomalaisiakin ihmisiä, yrityksiä ja yhteisöjä järjestämään omia tapahtumiaan teemapäivän johdosta.
”Kiinnostus Vaatevallankumousta kohtaan osoittaa, että ihmiset haluavat muutoksia vaateteollisuudelta. Monet ovat ehkä kokeneet voimattomuutta surullisten ja traagisten vaatetuotantouutisten äärellä. Vaatevallankumous antaa nyt tilaisuuden toimia asian puolesta”, sanoo Riikka Suominen,toinen teemapäivän Suomen järjestäjistä.
 Lähde: Vaatevallankumous-tiedote

kc-vaatevallankumous

Outi Les Pyy: Vaatevallankumous

Outi Pyy kirjoitti blogissaan hyvin 24.4.2014 vietettävästä VAATEVALLANKUMOUKSESTA
"Parhailla vaatteillamme on tarina. Se on kuin tunne tai muistoja jotka puemme päälle samalla kun käytämme vaatetta. Sinullakin on varmasti vaatekaapissasi lempivaate, jota käytät vuodesta toiseen, etkä suostu luopumaan siitä. Jonka olet ehkä ostanut tutulta tai tunnet sen tekijän. Vaate, jota hellit ja vaalit. Ehkä se on mummolta peritty tai tuo muistoja tärkeästä elämänvaiheesta. 24.4.2014 vietetään Vaatevallankumousta. “Se on päivä, jolloin kerromme vaatteidemme tarinoita ja näytämme, että arvostamme vaatteissamme jotain ihan muuta kuin viimeisimpiä sesonkeja ja halpoja hintoja. Näpäytämme vaateteollisuutta ja osoitamme, että olemme täysin kyllästyneitä siihen, että vaatteita tehdään epäinhimillisissä, jopa tappavissa oloissa.” kerrotaan tapahtuman sivulla. Vaatevallankumouksessa juhlitaan kestäviä ja reilusti tehtyjä vaatteita. Silloin järjestetään vaatteidenvaihtotapahtumia ja kerrotaan vaatteiden tarinoita sosiaalisessa mediassa. Kaikki on mahdollista. Miten sinä haluaisit näyttää mielipiteesi? Mitä sinä haluat tehdä Vaatevallankumouksen hyväksi? Tule mukaan muuttamaan muotiteollisuutta! Mä ajattelin mennä, koska diggaan stooreista ja vaatteista."

maanantai 31. maaliskuuta 2014

Suomalainen design - suomalainen työ

Suomalainen design-esine on ekologinen:
- se on ajaton
- se on kestävä
- se on lähityönä tuotettua designia
- sen elinkaari on pitkä, koska sitä ei vaihdeta uuteen heti kun muoti muuttuu
- se on taloudellinen sijoitus, jota kannattaa huoltaa ja kunnostaa.

Suomalaisen ammattitaidon suosiminen on eettinen ja ekologinen teko!

Mistä kaikkien tuotteiden hinta muodostuu?
Työvoimakulut + vuokrat + raaka-aineet + kate + alv. + muut kiinteät kulut. 

Kannattaisiko kuluttamisessa määrän sijaan panostaa laatuun?
Jos hinta ei ole ostopäätöksen ykköskriteeri, suosi kotimaisia tuotteita ja kotimaista työtä. Ostaessasi kotimaista tuet myös suomalaista työtä. "Suosi suomalaista!"